Skip to main content
hoge werkdruk

Omgaan met hoge werkdruk doe je zo!

Je kent vast wel dat gehaaste gevoel tijdens je studie en werk. Dit gehaaste gevoel is een vorm van stress en als je dit te lang voelt is dit erg ongezond. Het kan lastig zijn, maar het is belangrijk om goed om te gaan hiermee. We geven je graag wat tips!

Wat is werkdruk?

Een te hoge werkdruk heb je als jij meer werkbelasting hebt dan dat je aankunt. Wist jij dat 1 op de 3 werknemers hier last van heeft? Te hoge werkdruk zorgt voor stress en langdurige stress kan zelfs zorgen voor een burn-out. Zo heeft 1 op de 6 werknemers last van burn-out klachten, zoals onrustig slapen, prikkelbaarheid en een uitgeput gevoel. Wanneer de werkdruk te hoog is verschild per persoon. De ene persoon kan meer belasting aan dan de andere persoon. Naast dat je werkdruk kunt ervaren door de inhoud van het werk kan je ook werkdruk ervaren door de omstandigheden op het werk of je persoonlijke situatie. Een voorbeeld van hoge druk door de inhoud van je werk is dat de taken te complex zijn of omdat je simpelweg teveel deadlines hebt in een te korte tijd. Werkdruk ervaren door omstandigheden op je werk kan o.a. komen doordat je geen steun voelt van je collega's. Maar het is ook mogelijk dat je een hoge werkdruk ervaart omdat jij perfectionistisch bent. Dan werk jij extra lang of intensief aan iets waar anderen sneller klaar mee zijn.

Als de werkdruk te laag is kan je ook klachten krijgen. Dit wordt een bore-out genoemd. Door het gevoel van verveling word je gestrest, je voelt je waarschijnlijk dan ook nutteloos. Ook niet goed! Heb je hier last van? Dan is het tijd om dit aan te kaarten bij jouw leidinggevende. 

Privé en werkbalans

Er zijn verschillende dingen die kunnen helpen om minder werkdruk te voelen. Een goede privé en werkbalans is een van deze dingen. Door een goede scheiding te maken tussen je werk en jouw privéleven kom je echt tot rust als je vrije tijd hebt. Maak daarom goed afspraken over je werktijden met je werkgever. Als je vanuit huis werkt maak dan een aparte thuiswerkplek. Ga bij voorkeur niet werken in je woonkamer of keuken. Hierdoor kan je sneller geneigd zijn om in je vrije tijd ook dingen van werk op te pakken. 

Werktijden

Zoals eerder benoemd is het belangrijk om goed je werktijden af te spreken. Sommige mensen werken liever later op de dag, omdat ze zich dan beter kunnen concentreren. Bespreek met je werkgever wat de mogelijkheden zijn om te werken op tijden die jou beter uitkomen. Spreek ook elkaars verwachtingen uit qua bereikbaarheid. Daarnaast is het belangrijk om voldoende pauze te nemen, want door pauzes over te slaan kan je niet opladen.

Het belangrijkste is dat je werk doet waar je energie van krijgt. Als je lange tijd iets doet wat je energie kost zal je ook veel werkdruk voelen. 

Schrijf je in en krijg een gratis assessment!

Wil jij solliciteren op de nieuwste vacatures, je favoriete vacatures opslaan, op de hoogte blijven van relevante vacatures én een gratis assessment ontvangen? Schrijf je dan bij ons in!

Inschrijven