Skip to main content
Werkplek

Hoe richt je de ideale werkplek in?

Tegenwoordig kun je bij veel bijbanen (deels) vanuit huis werken. Dit brengt natuurlijk veel voordelen met zich mee: geen reistijd, later opstaan, iets lekker maken als lunch en een rustige omgeving. Veel mensen vinden thuis werken of een combinatie hiervan heel prettig. Maar dit kan natuurlijk alleen maar als je thuis een fijne werkplek hebt. Een onrustige of ongeorganiseerde plek kan veel invloed hebben op je concentratievermogen en je humeur. Vandaar deze blog met 8 tips voor het inrichten van jouw ideale thuiswerkplek. Lees 'm snel door!

1. Organiseer één plek

Probeer één plek uit te kiezen thuis dat jouw werkplek wordt. Zo kun je jouw privéleven en je werkleven thuis goed gescheiden houden. Anders blijf je altijd aan werk denken of word je altijd afgeleid door andere dingen. Kies één plek voor werk en probeer op een andere plek te lunchen, Netflixen en te borrelen.

2. Ruim alles op

Zorg ervoor dat jouw werkplek goed opgeruimd is. Je bent natuurlijk thuis en daardoor voel je je misschien iets vrijer als het gaat om rommel. Maar een rommelige werkplek is heel slecht voor jouw concentratie. Een opgeruimd bureau is een opgeruimd hoofd! En dat kunnen we allemaal wel eens gebruiken.

3. Zorg voor een rustige plek

Kies een plekje in huis waar je rust en stilte hebt. De eettafel, gezamenlijke ruimte of een andere lawaaierig ruimte zijn vaak geen goede opties om jouw werkplek in te richten.

4. Schaf een extra scherm aan

Waarschijnlijk werk je thuis vaak op je laptop, wat super praktisch is. Alleen een laptop kan soms ook een aantal nadelen met zich meebrengen. Zo kan het beeldscherm soms wat klein zijn en is de hoogte vaak niet ideaal voor je nek. Daarom kan het fijn zijn om een extra scherm aan te schaffen op jouw thuiswerkplek.

5. Regel een goede bureaustoel

Eén van de belangrijkste aspecten van een thuiswerkplek is je bureaustoel. Wanneer je geen goede stoel hebt, kun je erg last krijgen van je nek, rug en schouders. Dit is vervelend tijdens het concentreren op werk, maar kan ook langere gevolgen met zich meebrengen. Goede stoel kopen dus!

6. Koptelefoon met noise cancelling

Soms kan het lastig zijn om een stille plek te vinden in huis, zeker als andere mensen ook thuis zijn. Een goede oplossing hiervoor is een koptelefoon met noise cancelling. Zo zet je je omgevingsgeluid uit en focus je extra goed op je werk. Ook kan dit handig zijn als je veel moet bellen tijdens werk.

7. Koop een goede printer

Je zult er misschien niet meteen aan denken, maar ook een printer kan erg praktisch zijn in jouw thuiswerkplek. Ook voor studie of retourlabels kan dit goed van pas komen. Als je een goede printer en bijvoorbeeld brother inktpatronen met veel printerinkt aanschaft, zit je voor een hele tijd goed!

8. Zorg voor snelle WiFi

Niks is vervelender dan werken terwijl de WiFi traag is. Lang moeten wachten terwijl je veel to do's open hebt staan kan heel frustrerend zijn. Zorg er dus voor dat je goede WiFi hebt. Als je dit niet hebt, kun je overwegen om een WiFi versterker aan te schaffen!

Tip | Lees ook onze 4 tips om aan een belangrijke bijbaan te komen

Schrijf je in en krijg een gratis assessment!

Wil jij solliciteren op de nieuwste vacatures, je favoriete vacatures opslaan, op de hoogte blijven van relevante vacatures én een gratis assessment ontvangen? Schrijf je dan bij ons in!

Inschrijven