Skip to main content
LinkedIn optimaal gebruiken

Jouw LinkedIn profiel optimaal gebruiken

Studenten en starters zijn zich steeds meer bewust van de toegevoegde waarde van LinkedIn. Op dit platform kun je laten zien wat jij in huis hebt en het helpt je in je zoektocht naar een toekomstige baan. Om jezelf goed op de kaart te zetten is het van belang dat je profiel er netjes, compleet en verzorgd uitziet. In deze blog vertel ik je een aantal waardevolle trucjes om jouw LinkedIn profiel tip-top in orde te maken.  

Optimaliseer jouw profiel

Super belangrijk is het dat jouw eigen profiel zo professioneel en vindbaar mogelijk is. Een goed vindbaar profiel leidt tot waardevolle connecties en recruiters die jou makkelijk bereiken. Onmisbaar dus als je opzoek bent naar een baan!

Ten eerste is het van belang dat je profielfoto en headline op orde zijn. Dit is het eerste dat iemand ziet als die persoon naar jou zoekt en geeft dus de doorslag of diegene wel of niet een bezoek brengt aan jouw profiel. Vervolgens moet je zorgen voor een persoonlijk en compleet profiel dat uitstraalt wie jij bent en wat je kunt. Hiervoor gebruik je de info, ervaringen, opleidingen en is het uiteraard van belang dat je daadwerkelijk actief bent door content te plaatsen.

Profielfoto

Voor je profielfoto is het van belang dat het een duidelijke, professionele foto is waarbij je recht in de camera kijkt. Gebruik dus geen selfie, vakantiefoto of een foto met iemand anders. Zorg ervoor dat je ogen ongeveer op een derde van de bovenkant staan en niet in het midden, dan kom je minder krachtig en vriendelijk over. Tenslotte is het van belang dat de foto scherp is en de kleuren goed matchen met elkaar.

Headline

Je headline is misschien wel het belangrijkst van jouw LinkedIn profiel. Zorg er dus voor dat deze kort maar krachtig is! Een tip is om je headline in Word te maken, zo kun je precies kijken wat er in de te gebruiken 120 tekens past en hoe dit staat. Onthoud dat alleen de eerste 80 woorden zichtbaar zijn in de preview, dus zet het belangrijkste vooraan.

Krachtig is het om je headline te gebruiken om uit te leggen wie jij bent en wat je doet. Gebruik symbolen en icoontjes als een pijltje, vinkje of bolletje om je headline op te maken. Vermijd vaag taalgebruik (als ‘ondernemer’) maar laat concreet weten wat jij als persoon kan toevoegen. Zet er ook niet iets in als ‘Op zoek naar een nieuwe baan’, dit vertelt niks over wat jij kan en wat je zoekt. Ben origineel en houd het vooral dicht bij jezelf. Een beetje humor mag en kan zelfs extra triggeren, zolang het professioneel overkomt.

Een voorbeeld van een krachtige headline is: Zelfstandige blogger | Helpt jou met het schrijven van kwalitatief goede teksten | Creatief, flexibel & enthousiast

Achtergrondfoto

Zijn je profielfoto en headline op orde? Focus je dan op de rest van je profiel. Zo is het ook van belang dat je een krachtige achtergrondfoto instelt. Neem geen genoegen met de standaard blauwe achtergrond van LinkedIn, hiermee zal jij jezelf niet onderscheiden. Kies een krachtige foto die bij jou past. Een foto van jezelf die een presentatie geeft of waarbij je met iemand in gesprek bent bijvoorbeeld. Liever geen foto van jezelf? Kies dan voor een logo dat relevant is voor jou, bijvoorbeeld van je (bij)baan of organisatie waar je vrijwilligerswerk doet.

Info

Het info gedeelte is dé plek om jezelf te onderscheiden. Je bent er totaal vrij in om te plaatsen wat je wilt. Gebruik die ruimte dus ook! Schrijf een kort en krachtig verhaaltje waarin je op een persoonlijke manier laat zien wie jij bent. Neem hierin mee wat jou onderscheidt van anderen en wat je ervaringen zijn. Het is dé plek om je soft skills te benoemen en te verklaren waar je deze in kan en wil zetten. Benoem je passies, interesses en talenten. Schrijf jij een krachtige info, dan weet je zeker dat mensen jouw verdere profiel ook willen zien. 

Ervaringen & opleidingen

Het inhoudelijke deel van jouw profiel bestaat uit je ervaringen (als vrijwilliger) en je opleidingen. Hier laat je dus zien welke hard skills jij bezit. Zorg ervoor dat deze informatie compleet en duidelijk is. Dit betekent dat je niet alleen de functietitel en organisatie weergeeft. Gebruik de ruimte om te beschrijven wat de functie inhoudt en wat je ervan leert, zodat mensen kunnen zien welke ervaringen jij hebt en welke toegevoegde waarde je kan leveren. Bij opleidingen kun je in het kort weergeven waar jouw focus op heeft gelegen, of je bijvoorbeeld een minor hebt gedaan en, als dit hoog genoeg is, wat de titel en het cijfer van jouw scriptie of afstudeeropdracht was.

Het is belangrijk dat jouw ervaringen en opleidingen op chronologische volgorde staan. Dit betekent dat de meest recente ervaring of opleiding bovenaan staat. Een huidig baantje waar je sinds 2012 werkt komt dus vóór een baantje dat je van 2015 tot 2017 had. Als je bij dezelfde organisatie meerdere functies hebt vervuld, vul je deze apart in. Sluiten ze qua tijdsperiode op elkaar aan, dan zorgt LinkedIn er vanzelf voor dat ze aan elkaar verbonden worden.

Extra tip: wil je weten wat jouw soft skills zijn? Doe ons gratis assessment waardoor je jouw soft skills leert kennen

Plaats waardevolle bijdragen

Als je profiel compleet is, wil je dat het gevonden wordt. Het betekent dat je zichtbaar moet zijn en jezelf letterlijk moet laten verschijnen op de tijdlijn van anderen. Dit doe je door het plaatsen van bijdragen die ertoe doen.

Er bestaan verschillende soorten bijdragen. Deel bijvoorbeeld artikelen die interessant zijn voor jouw opleiding of vakgebied en schrijf er een korte opmerking bij. Extra sterk is het om geregeld zelf een bijdrage te schrijven over iets dat jij geleerd, gedaan of behaald hebt. Wissel verschillende soorten bijdragen af en plaats het liefst elke week iets, zo laat je jezelf zien als persoon en word je sneller gevonden.

Een ander trucje om sneller gevonden te worden is door te reageren op relevante posts van anderen (in jouw vakgebied). Ten eerste krijgt de persoon die het plaatste hier een melding van. Ten tweede zien alle mensen die de post bekijken jouw reactie en krijgen alle mensen die voor jou gereageerd hebben ook weer een notificatie hiervan. Zo kom je dus in een korte tijd onder de aandacht van een grote groep mensen.